2017年に流行語大賞を受賞した「インスタ映え」の影響で日本のデジタルカメラ市場は生き返った。2017年度の日本におけるデジタルカメラの売上は5年ぶりに上昇し、11月(単月)の売上は2016年度(年間)の売上と同程度となった。カシオの調査によると、10代~20代の日本人女性は2人に1人がインスタグラムを利用しており、その内の4人に1人は「インスタ専用カメラ」を所有しているという。日本はインスタグラムの普及と「インスタ映え」効果で、それまで近年のスマートフォンの普及で縮小していた日本のデジタルカメラ市場が復活しているそうだ。一方、中国のデジタルカメラ市場は低迷し続けている。ニコンは2017年10月からNikon Imaging (China) Co., Ltd.の運営を停止することを発表した。中国本土ではインスタグラムへアクセスは不可だが、本土のSNS(Weibo, WeChat)にスマートフォンアプリで顔やスタイルを修正した写真をアップロードするのが主流である。さらに、美顔カメラ付きスマートフォン(美图手机)はアプリ修正が要らず、撮影の時点での美顔効果や顔修正機能があるため、人気を得て売上も増長し続けている。写真の修正機能等により顔をよりきれいに撮れることが現代中国で人気を博すポイントであり、日本のデジタルカメラメーカー各社はそういった現地で求められる機能性(顔調整等)を追求すべきと考える。
The digital camera market in Japan revived due to the influence of “Instemble(photogenic)” which was awarded in the 2017 buzzword award. Sales of digital cameras in Japan in 2017 revived after 5 years, sales in November were about the same as sales in FY 2016. According to Casio’s survey, 1 of 2 Japanese women is using Instagram among teens and twenties, and 1 of 4 girls who using Instagram has an “special camera for Instagram”. Instagram helps Japanese digital camera market become resurrect. However, digital camera market in China is depressing,which made Nikon closed the Nikon Imaging (China) Co., Ltd. On October 2017. Even though in Chinese mainland Instagram is impossible to be access, China has its own SNS like Weibo and WeChat. Uploading photos which are retouched by application in smartphone is popular among youth. Besides, a Chinese company created a type of Beauty Camera Phone, which has the function that photo can be retouched automatically while shooting is also very popular. Because photogenic is becoming more and more important to Chinese SNS users, the photo retouch technic of camera is the significant point for all camera makers. To increase the sales of digital camera, as far as I am concerned, makers should spare no effort on technic of photo beautify.
日本数码相机市场正由于Instagram恢复生机,2017年日本数码相机销量时隔五年开始回升,11月单月销量同2016年度几乎相同。根据卡西欧的调查,日本10岁至20岁女性中,每两位就有一位在利用Instagram,同时,每4位Instagram的利用者中就有一位购买了Instagram专用相机。日本电子相机市场正在因Instagram而复苏。然而中国的情况同日本相反,中国大陆虽然无法连接Instagram,本土SNS如微博、微信都十分人气。将经过加工修图过的图片上传到网络是中国网络文化的主流。因此不用另外修图,在拍照时即能完成修图的美图手机十分受欢迎。若想在中国衰退的数码相机市场上博得头筹,各大相机厂商对相机人像美化功能的研发需求已迫在眉睫。若要实现中国数码相机市场的回暖,我认为厂家应当把产品核心放在美化图片上。